Tekstiili-lehti N:o 4, syyskuu 2017
KUVAT
Perinteikäs Lahtelainen yritys Tuotenauha sai huhtikuun lopussa uudet omistajat. Yrittäjät heittäytyivät kokonaan uudelle toimialalle kokeneen henkilökunnan, sekä yrityksen hyvän maineen ja konekannan turvin. Tunnelmat tulevaisuuden suhteen ovat positiivisen odottavat ja luottavaiset.
Haastattelua tehtäessä Timo Heikkinen ja Erja Ylisirniö ovat omistaneet Tuotenauhan vasta kaksi kuukautta. Tekstiili- ja vaatetusala ei yrittäjäpariskunnalle ole entuudestaan tuttua, mutta he luottavat osaamiseensa. Kun kysyn ovatko he ehtineet kohdata erityisiä haasteita yritystoiminnan pyörittämiselle, niin yhdestä suusta vastaus on ei. Heikkisellä on parinkymmenen vuoden kokemus johtotason ja toimitusjohtajan tehtävistä ja Ylisirniö on tehnyt pitkään töitä myynnin ja markkinoinnin parissa. ”Meillä on sellaista osaamista mikä mahdollistaa tällaisenkin yrityksen pyörittämisen”, toimitusjohtaja Heikkinen toteaa.
Ennen huhtikuun lopun yrityskauppoja Heikkinen ja Ylisirniö haaveilivat yrittämisestä pitkäänkin ja etsiskelivät sopivaa yritystä pyöritettäväksi omien sanojensa mukaan ”avoimin mielin”. Ennen Tuotenauhaa yritysvälittäjän kautta tarkastelussa oli ollut muutamakin eri alan firma, mutta tämä ensi vuonna 70-vuotta täyttävä kangasmerkkien ja etikettien valmistaja herätti pariskunnan kiinnostuksen.
Vireä, vakaa ja perinteikäs painotalo
Tuotenauha Oy on perustettu vuonna 1948 nimellä Liikekilpi. Yrityksen historiaa tutkinut Ylisirniö harmittelee, että alkuperäinen omistaja ei ole hänelle vielä tiedossa. Yrityksen nimi on vaihtunut Tuotenauha Oy:ksi joskus 50-60 -luvulla. Yrityksellä on ollut 70 vuoden aikana useita omistajia, mutta Heikkinen ja Ylisirniö ostivat yrityksen sen koko osakekannan omistaneelta Matti Kiiskilältä. Tuotantotilat ovat aina sijainneet Lahdessa, viimeiset 40 vuotta 750 neliömetrin tiloissa Moisionkadulla.
Tuotenauhan valikoimaan kuuluu muun muassa painetut ja kudotut etiketit, nauhat, kangas-, paperi-, ja muovitarrat, nahkamerkit ja rintamerkit. Heikkinen kertoo että jossain vaiheessa yrityksessä on tehty myös silkkipainoa suoraan esimerkiksi paitoihin, mutta enää tämä palvelu ei kuulu valikoimiin. ”Päätuotteita ovat vaatteisiin tarvittavat tuotemerkit, -etiketit ja -selosteet, mutta toki tehdään paljon muutakin mihin halutaan yrityksen nimi tai logo”, Heikkinen jatkaa.
Tuotenauha on hyväkuntoinen seniori, jonka kokemus ja asema alalla houkuttivat uudet yrittäjät mukaan. Heikkisen mukaan merkittävän seikka ostopäätöksessä oli yrityksessä pitkään työskennellyt, osaava ja erittäin kokenut henkilökunta. Ylisirniöön vaikutuksen teki yrityksen pitkä historia ja loistava kunto. Tuotenauhan nettisivuilla yritystä kuvaillaan Pohjoismaiden suurimmaksi etikettien valmistajaksi ja tutkimustensa aikana ostajaehdokkaat päättelivätkin sen olevan kokoluokassaan alueen merkittävimpiä toimijoita.
Talonväki tuotannon takuuna
Tuotanto Tuotenauhan tehtaalla keskittyy rullatavaralle painamiseen. Kudotut ja brodeeratut merkit ostetaan alihankintana eurooppalaisilta toimijoilta. Painamiseen liittyviä koneita löytyy Heikkisen mukaan kuusi kappaletta. ”Meiltä löytyy silkkipainoa ja rotaatiokonetta ja foliotekniikkaan sekä polttopainamiseen on omansa”, Heikkinen luettelee. Viimeistelyyn, leikkaamiseen ja taittoihin liittyviä koneita on useampia.
Henkilöstön määrä Tuotenauhalla on nyt seitsemän, Heikkinen ja Ylisirniö mukaan luettuna. Painosalissa työskentelevää väkeä uudet yrittäjät kehuvat varauksetta. Yrityksen pitkäaikaisin työntekijä on ollut talossa yli 40 vuotta ja ”nuorinkin” palkollinen 17 vuotta. ”Monet ovat tulleet firmaan 18-vuotiaina töihin ja ovat siellä tyytyväisinä edelleen”, Ylisirniö kertoo. Osaaminen on hankittu työssäoppimalla. Ammattitaitoinen henkilökunta kuulostaa tasoittaneen uusien yrittäjien alkutaipaletta, tehnyt siitä mielenkiintoista ja innostavaa. ”Toki tämä uusi toimiala, mutta uuteen asiaan paneutuminen on aina mielenkiintoista. Koko ajan uusia asioita tarttuu itsellekin hihaan”, Heikkinen selittää.
Vuosittaisista tuotantomääristä yrityksellä ei ole tilastoja ja asiakkaiden tilausten kappalemäärien haitarikin on todella suuri. Tuotantoteknisistä syistä järkevä minimitilausmäärä on 500 kappaletta, mutta Heikkisen mukaan pienemmänkin määrän halutessaan saa. Suurimmat, kymmenien tuhansien merkkien tilaukset taas tulevat esimerkiksi isoilta työvaatevalmistajilta. Materiaalina polyester-satiinia menee Ylisirniön kertoman mukaan eniten.
Laadunvalvontaa Tuotenauhassa tehdään jatkuvasti. Pesukone pyörii säännöllisesti koska Ylisirniön mukaan esimerkiksi painovärien koostumuksissa voi tapahtua muutoksia. Värien pysyvyys ja materiaalien kestävyys on tärkeää. Kaikki materiaali mille painetaan, tilataan valmiina. Kankaat ja nauhat tulevat pääosin ulkomailta, Heikkisen mukaan paljon Englannista ja Ranskasta, joitakin Suomestakin. Painokoneissa tarvittavat värit tulevat myös ulkomailta.
Kotimaisuus kasvussa
Mahdollisuus olla osaltaan säilyttämässä kotimaista tuotantoa oli yksi syy yritysostoon. Ostamaan Heikkinen ja Ylisirniö uskaltautuivat myös koska kotimaisella tekstiili- ja vaatetusalalla menee tällä hetkellä hyvin. Heikkisen mukaan kotimaisille asiakkaille pienienkin komponenttien kotimaisuus on iso asia ja sitä arvostetaan. Ylisirniö arvioi että suomalainen tuottaja koetaan luotettavana.
Etenkin kotimaisen vaatetusteollisuuden noususuhdanne tietää Tuotenauhalle hyvää. ”Yleisesti ottaen on havaittavissa että suomalaisen vaateteollisuuden tulevaisuus näyttää valoisalta ja nuoria suomalaisia suunnittelijoita menestyy myös maailmalla”, Ylisirniö arvioi. ”Ennusteet ja toteumat yrityksissä on positiiviset ja kasvua on tapahtunut. Samalla tavalla se näkyy sektorilla missä me toimimme”, Heikkinen jatkaa.
Pääosa Tuotenauhan asiakkaista on kotimaisia toimijoita, mutta jonkin verran heillä on myös vientiä Pohjoismaihin ja Baltiaan. Yrityksensä parhaiksi kilpailutekijöiksi Heikkinen arvioi korkean laadun, lyhyet toimitusajat, tehokkaan tuotannon ja laadun valvonnan. Ketteryys on siis tämänkin kotimaisen yrityksen valttikortteja. Heikkinen arvioi pienien minimien olevan etu koska isot toimijat eivät niihin välttämättä pysty.
Mitä kotimaisen tuotannon säilyttämiseen ja kasvattamiseen tulee, Heikkinen ja Ylisirniö uskovat että alan hyvä ilmapiiri ja kilpailukyky ovat tekijöinä avainasemassa. ”Yleinen ilmapiiri vaikuttaa, se miten asioista viestitään ja puhutaan”, Ylisirniö pohtii. Hän näkee että tekijöiden esille nostamisen ja tiedon lisääntymisen kautta kuluttajat innostuvat kotimaisesta teollisuudesta. Heikkinen peräänkuuluttaa ylpeyttä omasta osaamisesta ja korkeasta suomalaisesta työmoraalista – sekä niiden esille tuomista. ”Meillä pitää kuitenkin olla myös kilpailukykyä. Vaikka kuluttajat ovat kotimaisesta hieman korkeamman hinnan valmiita maksamaan, kustannukset eivät saa karata käsistä jotta ei käännytä itseä vastaan”, hän muistuttaa.
Säpinä päällä
Lehden ilmestyttyä Heikkinen ja Ylisirniö ovat muuttaneet Vantaalta takaisin Lahteen, lähemmäksi yritystä. Tulevaisuudessa siintävät ahkera töiden tekeminen, syvemmälle alaan perehtyminen ja Tuotenauhan hyvän maineen parantaminen entisestään. Suuria suunnitelmia tämän hyvin rasvatun koneiston toiminnan muuttamiseksi ei ole. ”Yritys on hyvässä kunnossa. Sellaisena sen myös haluamme pitää ja kehittää sitä edelleen. Ajamme nyt itsemme sisään ja tutustumme yritykseen vielä paremmin”, Heikkinen tuumailee tulevaisuudesta.
Sisäänajovaiheesta huolimatta pariskunnan haastattelun aikana viljelemät innostuneet ilmaukset kuten ”positiivinen kuhina”, ”säpinä”, ”pöhinä”, ”värinä” kielivät hyvästä tunnelmasta. He myöntävätkin odottavansa syksyä hyvillä mielin. ”Tilauskanta on meidänkin aikana nyt kasvanut ja uskotaan että hyvä draivi säilyy”, Heikkinen kertoo.
Tulevaisuudensuunnitelmat tuntuvat olevan vielä strategiaan kirjattujen tavoitteiden tasolla. Konkreettisia askelia on ehditty ottaa vasta nettisivujen uusimisen osalta. Joitakin investointiajatuksia Heikkisen mukaan on, mutta päätöksiä ei ole vielä tehty. Hän painottaa että konekanta on hyvä, ajanmukainen ja nykyiset tarpeet täyttävä. Tuotenauhan tavoitteena on kasvaa hallitusti ja lisätä näkyvyyttään. Heikkinen muistuttaa useaan otteeseen asiakkaiden kuuntelemisen tärkeydestä. Vaikuttaakin siltä että uudet yrittäjät pitävät hetken vielä korviaan höröllä ennen kuin lähtevät tekemään muutoksia tehtaan hyvin toimivaan tuotantomalliin.